Кривой Рог новости
Квітка: від легенд до правди
25.09.2011 14:53 | Культура

Квітка: від легенд до правди

За статистичними підрахунками, її голос із усіх можливих джерел і носіїв пролунав неймовірну кількість разів — понад 22 мільярди. І, певно, саме тому навесні 1998 року радіостанції США на кілька хвилин припинили звичну трансляцію, щоб передати коротке повідомлення: «Кейсі Цісик, яка починала оперною співачкою, але згодом стала володаркою одного з найпоширеніших у світовому ефірі голосів, померла 29 березня в Манхеттені. Кейсі було 44 роки… Чудовий голос пішов зі світу живих».

В Україні вона відома під справжнім іменем — Квітка — завдяки двом музичним альбомам.

Голос країни

Квітка з’явилася на світ Божий 4-го квітня 1953 року в нью-йоркському районі Квінс у родині повоєнних емігрантів із Західної України Володимира й Іванни Цісиків. Дівоче прізвище Квітчиної мами було Лев.

Першою (тобто рідною) мовою для Квітки була українська; першим музичним інструментом стала скрипка. Квітка почала її опановувати п’ятирічним дитям. Руку їй ставив батько — концертний скрипаль, що здобув освіту у Вищому музичному інституті у Львові й викладав в Українському музичному інституті Америки. На роялі Квітці акомпанувала її старша сестра Марія.

Марія згодом стала відомою піаністкою, гастролювала світом, була директором Сан-Франциської консерваторії, викладала у знаменитій Джульярд-скул, а згодом вела майстер-класи у Карнегі-Холі.

На своєму інструменті бездоганно грала і юна Квітка, тож отримала стипендію по класу скрипки в університеті штату Нью-Йорк. Але витримала там лише рік — понад усе їй мріялося бути оперною співачкою. Рідкісне колоратурне сопрано допомогло їй стати стипендіаткою Mannes School of Music, де вона пройшла повний курс вокальної науки під керівництвом хранителя віденської оперної традиції професора Себастіана Енгельберга — славного педагогічною авторитарністю єврейського емігранта з Австрії.

Працювати, як заведено в американців, Квітка почала ще під час навчання: треба було платити за ноти, сценічні костюми, концертмейстерам, родині допомагати. Короткі оперні ангажементи не давали тих грошей, які пропонувала поп-музика. Досконала вокалістка, для якої не існувало технічних труднощів, швидко увійшла до еліти сесійних музикантів, котрі вільно почуваються в будь-якому музичному стилі й, на відміну від ідолів шоу-бізнесу, самі вибирають собі власний ритм життя. Тоді ж Квітка взяла собі псевдонім Кейсі (Kacey — за англійськими назвами перших літер її імені й прізвища К.С.). Її навперебій запрошували до участі в записах своїх альбомів джазові та поп- і рок-зірки. Ось лише деякі з тих, кому Кейсі Цісик допомагала створювати шедеври: Майкл Френкс, Боб Джеймс, Девід Санборн, Майкл Болтон (теж українець, до речі), Роберта Флек, Лінда Ронстад, Карлі Саймон, Керол Кінг, Дейв Валентін, Мікіо Масуо, а також Квінсі Джонс — найпотужніший із аранжувальників-продюсерів Америки, який «сконструював» феномен Майкла Джексона. Між іншим, із майбутнім поп-королем Джексоном Квітка часто співала в хорі.

Паралельно з творчою роботою в студії та на сцені Кейсі відгукувалася на суто комерційні пропозиції і дуже швидко перетворилася на найдорожчу виконавицю джинглів — рекламних мотивів для радіо й телебачення. За допомогою її витонченого співу створювали собі акустичний імідж корпорації Coca-Cola, American Airlines, Sears, Safeway, Starburst тощо. З 1982-го й до своєї смерті Кейсі Цісик залишалася єдиним голосом компанії Ford Motors.

«Квітка» і «Два кольори»

«Я всім розповідала, яка в Україні красива, мелодійна музика і народ співучий. Але не було жодного запису, зробленого на професійному рівні. І я зрозуміла, що повинна записати українські пісні. Не тільки для своїх приятелів — для всіх українців. Це був би такий подарунок! Я мріяла, що в Україні мене почують.» — говорила Квітка Цісик. У шаленому темпі її життя знайшлися час і бажання заспівати для батьківського краю. І так, як це зробила вона, не зміг повторити ніхто. Перший диск українських пісень «Квітка» був записаний у 1980 році, другий — «Два кольори» — у 1989–му. Вони зібрали цілий вінок нагород у Канаді, а в 1990-му були номіновані на премію «Греммі» в категорії contemporary folk.

У роботі над записами дисків Квітці велику допомогу надали її чоловіки. Альбом «Квітка» допомагав записувати її перший чоловік, композитор-аранжувальник Джек Корнер. «Він музикант і композитор, але нічого не чув про Україну. Тепер знає про неї дуже багато. До кожного твору Джек ставився дуже відповідально: щоб не змінити його, не зробити американським, а залишити неповторний український мелос. Всі пісні я спеціально перекладала йому англійською — він так хотів, щоб зрозуміти і відчути зміст», — розповідала Квітка Цісик.

Згодом Квітка розлучилася, вдруге вийшла заміж. Її другий чоловік, інженер звукозапису Едвард Раковіч, допомагав працювати над альбомом «Два кольори». Епіграфом до нього стали слова: «Ця збірка пісень — бажання мого українського серця вплести радісні нотки в розпатлане життям полотно, на якому вишита доля нашого народу».

Від легенд до правди

За легендами і переказами, в українській діаспорі Квітку Цісик не сприймали. Христина Лев частково підтверджує цю тезу. На питання, чи спілкувалася її кузина з українською діаспорою, відповідає: «Не дуже. Всі хотіли, щоб вона виступала на різних святах, зустрічах, ювілеях, хотіли залучити її до своєї справи. А їй було легше відмовити всім, аніж казати одному «так», а другому «ні». Можливо, Квітку не сприймали ще й тому, що вийшла заміж за американця, дотримувалася прагматичного американського стилю життя. Пані Христина розповідає: «У неї були близькі друзі, але вона віддавала себе родині. Спілкувалася із сестрами, племінницями».

Інша легенда: Квітка не погодилася на концерти в Україні, бо її не влаштував гонорар. Дехто говорив навіть, що не стільки її, скільки чоловіка і продюсера Едварда Раковіча. Виник міф, ніби Квітка морально й матеріально залежала від чоловіка. Христина заперечує: «Квітка була абсолютно незалежна, студія — її власність. Ще до того, як вони одружилися, Едвард працював на неї». Підтвердження того, що Квітка Цісик прагнула відвідати Україну, знаходимо у словах кузини: «Вона цікавилася моїми подорожами Україною (я тоді працювала в газеті й багато писала про Україну), рідним Львовом, у якому народилися її батьки. Вона навіть чоловіка вчила української, щоб разом із ним приїхати».

Квітка зі своїм другим чоловіком жила в одному з найдорожчих районів Нью–Йорка — Централ Парк. Вони мали власну студію звукозапису, на якій записували пісні таких зірок першої величини, як Мадонна, Джордж Бенсон. Можливо, через те народилася легенда, що на запис альбомів Квітка Цісик витратила 200 тис. доларів. Як стверджує телеоператор Євген Возняк, це нереальна, фантастична сума. Кейсі цілком могла заплатити її, проте не було такої потреби. Справді, до запису дисків були залучені найкращі музиканти, але навіть у наш час це досить значна сума, не кажучи вже про фінансову ситуацію 20-річної давності. Хоча сам факт того, що співачка вклала неабиякі гроші в проект, який не передбачав ніякої комерційної вигоди, окрім як морального обов’язку перед батьківською землею, вже вартий пошани.

Христина Лев в інтерв’ю Уляні Глібчук розповідає про Квітку Цісик: «Вона була спортивною, мобільною. Уміла використовувати кожну вільну хвилину. А ще Квітка дуже любила коней. Як тільки закінчувалася робота у студії, вона сідала у спортивне авто і їхала до свого заміського будиночка. Там подружжя тримало коней. Вона дуже тонко відчувала мистецтво. Коли 1995 року я збиралася в Україну, Квітка мене просила привезти роботи українських художників. Їй хотілося підтримати українське мистецтво».

Квітка Цісик померла від раку молочної залози. Як ставилася до хвороби Кейсі? За спогадами її двоюрідної сестри Христини Лев: «Вона не впускала у себе страх. Знала, що хвора і повинна лікуватися, вона це зробить і переможе. До хвороби ставилася як до тимчасової проблеми і ніколи не боялася її».

"Вестник Кривбасса"  Олег Скрепка

Добавить коментарий
Войти через:
Логин
Пароль
Забыли пароль? | Регистрация